PAGES

ΠΕΡΙ ΔΩΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ

ΠΕΡΙ ΔΩΡΩΝ
ΠΕΡΙ ΔΩΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ
Νικηφόρου Θεοτόκη. Ἐάν, λέγει, ὅταν προσφέρῃς τὸ δῶρόν σου εἰς τὸ θυσιατήριον, δηλαδὴ ἐάν, ὅταν προσφέρῃς εἰς τὴν Ἐκκλησίαν ἄρτον ἤ οἶνον ἤ κηροὺς ἤ ἔλαιον ἤ θυμίαμα ἤ ἄλλο τι, ἐνθυμηθῇς ὅτι ἐζημίωσας διὰ μεγάλης ἤ καὶ μικρὰς ζημίας τὸν πλησίον σου, μὴ τολμήσῃς νὰ προσφέρῃς τὸ δῶρόν σου, ἀλλ’ ἄφες αὐτὸ ἐκεῖ ἔμπροσθεν τοῦ θυσιατηρίου καὶ ὕπαγε πρῶτον νὰ συνδιαλλαγῇς καὶ νὰ εἰρηνεύσῃς μετὰ τοῦ ἀδελφοῦ σου, ἔπειτα δὲ πρόσφερε εἰς ἐμὲ τὸ δῶρόν σου. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 419

Νικηφ. Θεοτόκη. «Ἐὰν οὖν προσφέρῃς τὸ δῶρόν σου ἐπὶ τὸ θυσιαστήριον, κἀκεῖ μνησθῇς ὅτι ὁ ἀδελφός σου ἔχει τι κατὰ σοῦ, ἄφες ἐκεῖ τὸ δῶρόν σου ἔμπροσθεν τοῦ θυσιαστηρίου καὶ ὕπαγε πρῶτον διαλλάγηθι τῷ ἀδελφῷ σου καὶ τότε ἐλθὼν πρόσφερε τὸ δῶρόν σου» (Ματθ. ε΄,23-24). Διατὶ δὲ τοῦτο; Διότι δὲν δέχεται ὁ Θεὸς τὰ δῶρα τῶν μὴ ἀγαπώντων αὐτόν. Κυριακοδρ. Α-419
Νικηφόρου Θεοτόκη. Πόσας δὲ φορὰς αἱ μὲν χεῖρες ἡμῶν βαστάζουν τὰ πρὸς τὸν Θεὸν προσφερόμενα δῶρα, ἡ δὲ καρδία ἡμῶν εἶναι γεμάτη ἔχθραν κατὰ τοῦ πλησίον; πόσας φορὰς προσφέρομεν εἰς τὸ θυσιαστήριον δῶρα ἐξ ἐκείνων, τὰ ὁποῖα ἐκερδήσαμεν βλάψαντες τὸν πλησίον; Πλανῶντες δὲ ἑαυτούς, χαίρομεν πιστεύοντες καὶ ἐλπίζοντες ὅτι τὰ τοιαῦτα δῶρα εἶναι εὐπρόσδεκτα καὶ ἀρεστὰ εἰς τὸν Θεόν. Κυριακοδρόμιον τομ. Α. 419
Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου. Δὲν ἀσκεῖται κατ’ ἐντολὴν ἡ παρθενία, ἡ ἀγαμία, ἡ ἀκτημοσύνη, ἡ ἀναχώρηση ἀπὸ τὸν κόσμο καὶ τὰ ὅμοια. Γιατὶ αὐτὰ ἐπέχουν θέση δώρων, ὥστε, ἐὰν ἀπὸ ἀδυναμία δὲν μπορέσουμε νὰ τηρήσουμε κάποιες ἐντολές, νὰ μπορέσουμε νὰ ἐξευμενίσουμε τὸν Κύριο μὲ τὰ καλά μας δῶρα. Φ-ΕΠΕ Ἀγ.Ἀναστασίου Σιναΐτου. τομ. 13β-79
Διαταγές Ἀγ.Ἀποστ.Ὁ ἐπίσκοπος πρέπει νὰ γνωρίζει ποιῶν τὶς προσφορές νὰ δέχεται καὶ ποιῶν ὄχι. Πρέπει νὰ εἶναι ἐπιφυλακτικὸς ἀπέναντι στὶς προσφορὲς τῶν ἐκμεταλλευτῶν, γιατὶ «Δὲν δικαιώνεται ὁ ἐκμεταλλευτὴς ἀπὸ τὴν ἁμαρτία». Φ-Ἀγ.Ἀναστ. Σιν. τ13β-189
Εὐαγρίου. Αὐτὰ ποὺ μᾶς παραγγέλει ὁ νόμος, πρέπει ὁπωσδήποτε νὰ τὰ τηροῦμε, εἶναι δὲ αὐτὰ ἀνάλογα πρὸς τὸν φόρο. Ὅσα ὅμως εἶναι προαιρετικά, ὅπως ἡ παρθενία, ὁ ἀσκητισμός, εἶναι δῶρα, ποὺ εἶναι σὰν τὴ φιλοξενία. Ἡ φιλοξενία δηλαδὴ δὲν προσφέρεται ὑποχρεωτικά, γιατὶ ἀλλιῶς δὲν εἶναι φιλοξενία. Ἔργα Ἀγ.Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ΕΠΕ 7,33

Δεν υπάρχουν σχόλια: